neděle 17. dubna 2016

Cizí děti

anotace( zdroj databáze knih ):

Tři povídky, které navzájem spojuje autorčino zamyšlení nad osudy dospívajících dětí z rozvrácených rodin.

Povídky prozrazující autorčinu znalost světa dospívajících a velké pochopení pro jejich starosti i často nepochopitelné reakce. Knížka je čtenářsky přitažlivá a zároveň apeluje na odpovědnost dospělých k dětem a jejich osudu.


  autorka : Jaromíra Kolárová byla scenáristka, dramatička a spisovatelka.

Jaromíra Kolárová studovala na Filozofické fakultě UK v Praze, ale studia nedokončila. Pracovala jako redaktorka Rolnických hlasů. V letech 1950 - 65 žila v Ostravě a působila ve Státním divadle v Ostravě jako lektorka a v televizním studiu Ostrava jako dramaturgyně. Po návratu do Prahy
působila jako redaktorka v nakladatelství Práce
. Ve Filmovém studiu Barrandov pracovala jako dramaturgyně. V roce 1977 se stala spisovatelkou z povolání.

Za svoji tvorbu byla Jaromíra Kolárová oceněna množstvím literárních cen. Získala mezinárodní cenu Grand Prix za televizní tvorbu, Státní cenu za film atd.

Tato utlá knížečka, která by se klidně dala zvládnout přečíst za jeden nebo dva večery, mne velice rozesmutnila.Musela jsem si mezi jednotlivými příběhy dávát pauzu, protože citově to nebylo zrovna lehké čtení .Obsahuje 3 povidky a to

 Dívka s mušlí




Vendulka Brabcová je třináctiletá dívenka, která to v životě nemá vůbec lehké.
Mimo to,že jako každé dítě v tomto věku navštěvuje základní školu,doma se snaží vést domácnost a stará se o své tři bratry.Nejmladímu z nich Venouškovi jsou teprve dva roky. Žije se svou matkou, která se utápí v alkoholu. Tento přběh mne hluboko zasáhl a mé oči při čtení nezůstaly suché.







Druhá povídka :

Co Hedvika neřekla

Dvanáctiletá Hedvika žije od malička v dětském domově . Otec jí píše dopisy a někdy ji přijede i navštívit.Svou matku Hedvika nikdy neviděla, avšak otec o ní v dopisech a při návštěvách moc hezky mluví. Jednoho dne se Hedvika dozví, že by si ji její maminka chtěla vzít k sobě a má z toho nesmírnou radost.A jak se Hedvice u maminky žilo už neprozradím,abych vám nakonec nenapsala celý příběh, při kterém mi opět ukapla ne jedna slza.


  Baculka a maculka

 Poslední příběh je o dvanáctileté Jindřišce, která žije se svou maminkou. Táta ji umřel před osmi roky a maminka ji oznámí, že má nového přítle, kterého by si ráda přivedla domů, Jindřiška z toho nejdříve vůbec není nadšená, ale po výletě s maminkou a jejim přítelem Emilem ,rychle mění názor.


Jsem sama máma tří dětí a při čtení hlavně prvních dvou povídek mi běhal mráz po zádech a bylo mi těch dětí tak líto. Určitě velice silná kniha, která vás nenechá chladnými.
Znáte někdo tuto knížku?Vím, že první dva příběhy byly i zfilmovány, já sama jsem filmové zpracování neviděla. Přeji vám
 krásnou neděli a těším se na vaše komentáře:-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.